In Farmsum, nabij Delfzijl, hebben we kennis gemaakt met de kerk op de Wierde met haar beroemde Lohmann-orgel. De prachtige, veelzijdige klank en het lichte, vriendelijke interieur spraken ons aan. Samenwerken met organist Eeuwe Zijlstra is een wens die aan de basis ligt van "Siddering". Zijn artistieke talent sluit aan bij het karakter van Con Anima.
Voortgaande op onze verkenning van het Gregoriaans kiezen we nu muziek van de componisten Hildegard von Bingen en Duruflé. In hun melodieën is het Gregoriaans te herkennen aan onder andere de doorzichtigheid en de meanderende lijnen.
De mystieke liederen van Hildegard von Bingen (Antifonen, ca. 1200) zingen we nu in nieuwe bewerkingen, ingebed in klankclusters en deels omlijst door orgel en ... accordeon. Verrassend zoals elk lied daardoor een eigen sfeer oproept en de ruimte tot klinken brengt.
Het Requiem van Duruflé (1947) is al net zo intens van klank. Het is geschreven voor orgel, gemengd koor en solo's voor mezzosopraan en bariton. Hierin is de componist tot het uiterste gegaan om zijn diepste gevoel in klank te vertalen.
Beide componisten schreven hun muziek vanuit hun eigenheid. Niet om te behagen maar uit innerlijke noodzaak. Het raakt je. Hun teksten zijn breder uit te leggen dan de strikt religieuze betekenis.
Con Anima herkent zich in de intentionaliteit: hier staan we, dit zijn wij en we gaan onze klank in de ruimte zetten.